Usługa projektowania polityki rachunkowości skierowana jest do klientów oczekujących wsparcia w opracowaniu zasad prowadzenia księgowości w firmie. Przez politykę rachunkowości zgodnie z art. 3 ust 1 pkt 11 ustawy o rachunkowości rozumie się wybrane i stosowane przez jednostkę rozwiązania dopuszczone ustawą, w tym także określone w MSR, zapewniające wymaganą jakość sprawozdań finansowych. Opracowanie polityki rachunkowości jest obowiązkowe i polega na ustaleniu w formie pisemnej dokumentacji opisującej w języku polskim przyjęte przez jednostkę do stosowania zasady rachunkowości.

W ramach naszej usługi dokonujemy rozpoznania procesów zachodzących w firmie i przełożenia ich na zasady rachunkowości, wspieramy też w ustaleniu metod wyceny Aktywów i Pasywów firmy, jak również w dopracowaniu planu kont adekwatnego do występujących zdarzeń gospodarczych. W związku z tym, że przyjętą politykę rachunkowości należy stosować w sposób ciągły, dokonując w kolejnych latach obrotowych jednakowego grupowania operacji gospodarczych, wskazane jest stworzenie dokumentu dobrze regulującego obecne, jak i przyszłe zdarzenia.

Dzięki bogatemu doświadczeniu pracowników Grupy Gumułka klient uzyskuje następujące korzyści z powierzenia usługi:

  • terminowe i kompleksowe wykonanie usługi,
  • usługę oferowaną na wysokim poziomie przez zespół profesjonalistów,
  • pewność i bezpieczeństwo w związku z powierzeniem prowadzenia usługi osobom, które mają bogatą wiedzę i doświadczenie.

Usługa sporządzenia sprawozdania finansowego oferowana jest podmiotom, które zgodnie z ustawą o rachunkowości prowadzą księgi rachunkowe i zobowiązane są do sporządzania sprawozdania finansowego na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych – dzień kończący rok podatkowy. Osobą odpowiedzialną za sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego jest kierownik jednostki.

Termin sporządzenie powinien nastąpić nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego. Sporządzone sprawozdanie finansowe podpisuje – z podaniem daty podpisu – osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz kierownik jednostki. Sprawozdanie sporządzane jest zgodnie z zasadami i polityką rachunkowości stosowanymi przez klienta.

Usługa sporządzenia sprawozdania finansowego obejmuje następujące części:

  • bilans,
  • rachunek zysków i strat,
  • informacja dodatkowa,
  • w niektórych przypadkach sprawozdanie z przepływów pieniężnych.

Usługa w zależności od potrzeb klienta może dotyczyć sporządzenia sprawozdania jednej jednostki, sprawozdania łącznego lub skonsolidowanego.

Dzięki bogatemu doświadczeniu pracowników Grupy Gumułka klient uzyskuje następujące korzyści z powierzenia usługi:

  • szybką i terminową realizację usługi,
  • usługę oferowaną na wysokim poziomie przez zespół profesjonalistów,
  • bezpieczeństwo w związku z powierzeniem prowadzenia postępowania osobom, które mają bogatą wiedzę i doświadczenie w wykonywaniu podobnych usług.


Usługa sporządzenia sprawdzania może być łączona z dodatkowymi usługami: wsparcia przy zamknięciu roku lub przeprowadzeniem inwentaryzacji.

Usługa nadzoru księgowo-podatkowego skierowana jest do klientów samodzielnie prowadzących księgi rachunkowe, którzy w świetle zmieniających się i niejednoznacznych przepisów podatkowych chcą wyeliminować wszelkie ryzyko popełnienia błędów.

Celem świadczenia tej usługi jest sprawowanie nadzoru nad poprawnością rozliczeń podatkowych, weryfikowanie zapisów Klienta pod kątem ich zgodności z przepisami podatkowymi i ustawy o rachunkowości, sprawdzenie ich rzetelności, prawidłowości i zgodności z stanem faktycznym.

Działania zmierzające do osiągnięcia tego celu polegają na sprawowaniu pieczy nad zawartością ksiąg rachunkowych, weryfikacji prawidłowości rozliczeń budżetowych lub sporządzanie deklaracji i wyliczeń zobowiązań budżetowych oraz sprawdzaniu zgodności całości prowadzonych czynności księgowych z obowiązującymi przepisami podatkowymi.

Nadzór księgowy jest prowadzony w siedzibie klienta według wcześniej ustalonej częstotliwości wizyt.

Pełny zakres usług nadzoru zawiera:

  • nadzór nad poprawnością ewidencji dokumentacji księgowej,
  • weryfikacja/sporządzenie sprawozdania finansowego oraz rachunku kosztów,
  • weryfikacja/sporządzenie deklaracji VAT-7 oraz kalkulacji CIT,
  • weryfikacja/sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego.


Dzięki bogatemu doświadczeniu pracowników Grupy Gumułka klient uzyskuje następujące korzyści z powierzenia usługi:

  • usługę oferowaną na wysokim poziomie przez zespół profesjonalistów,
  • pewność i bezpieczeństwo w związku z powierzeniem prowadzenia usługi osobom, które mają bogatą wiedzę i doświadczenie,
  • stałą weryfikację prowadzonych ksiąg,
  • prawidłowo ustalone zobowiązanie podatkowe.

Usługa prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów skierowana jest do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i będących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, opodatkowanymi na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym (19%). Ten rodzaj księgowości mogą również prowadzić spółki cywilne, jawne oraz partnerskie wykonujące działalność gospodarczą. Warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z takiej formy rozliczeń jest nie przekroczenie limitu w wysokości 1.200.000 euro, który zobowiązuje podmioty do prowadzenia ksiąg rachunkowych (tzw. pełnej księgowości).

W ramach naszej usługi PKPiR prowadzona jest w profesjonalnym programie księgowym Veritum. Na życzenie klienta możliwy jest podgląd on-line do wprowadzanych danych. Dzięki bogatemu doświadczeniu pracowników Grupy Gumułka klient uzyskuje następujące korzyści z powierzenia usługi:

  • terminowe wykonanie usługi,
  • weryfikację dokumentacji pod kątem podatkowym,
  • usługę oferowaną na wysokim poziomie przez zespół profesjonalistów,
  • bezpieczeństwo podatkowe.


Powierzając usługi naszej firmie Klient może skoncentrować się na prowadzeniu biznesu, mając gwarancje bezpieczeństwa rozliczeń dla prowadzonej działalności gospodarczej.

Usługa prowadzenia rejestrów VAT skierowana jest do firm polskich będących podatnikami podatku VAT, jak i firm zagranicznych zarejestrowanych w Polsce na potrzeby VAT, tj. posiadających polski numer NIP i wykonujących czynności na terytorium Polski.

Usługa polega na przygotowaniu na podstawie dostarczonych dokumentów i zestawień miesięcznych lub kwartalnych rejestrów VAT oraz sporządzaniu na ich bazie obligatoryjnych deklaracji VAT-7 i VAT-UE.

Dzięki bogatemu doświadczeniu pracowników Grupy Gumułka klient uzyskuje następujące korzyści z powierzenia usługi:

  • weryfikację dokumentacji pod kątem podatkowym,
  • terminowe wykonanie usługi,
  • usługę oferowaną na wysokim poziomie przez zespół profesjonalistów,
  • bezpieczeństwo podatkowe, co stanowi dużą korzyść zwłaszcza w świetle częstych zmian przepisów i uregulowań w zakresie podatku VAT.

Prowadzenie ksiąg rachunkowych to kompleksowa usługa prowadzona w oparciu o przepisy ustawy o rachunkowości oraz przepisy podatkowe. W ramach powierzonej usługi całość spraw księgowych prowadzi zespół księgowy posiadający odpowiednie przygotowanie oraz fachową wiedzę w tym zakresie. Zespół księgowy tworzą: Księgowi, Starszy Księgowy oraz Menadżer Działu.

Terminowe dostarczanie dokumentów przez klientów, zachowanie odpowiednich procesów obiegu dokumentacji, ich opatrzenie o stosowne opisy/wyjaśnienia (np. stanowiska kosztów) pozwala na sprawne i rzetelne przeprowadzenie procesu księgowania, weryfikacji wprowadzonych danych, uzgodnienia kont księgowych oraz przygotowanie odpowiednich deklaracji i sprawozdań, będących wynikiem całości prac. Usługa prowadzona jest na nowoczesnym programie księgowym, który pozwala na współprace z modułem płacowo – kadrowym.

Pełny zakres usług prowadzenia ksiąg oraz usług dodatkowych zawiera:

  • sporządzenie i wdrożenie polityki rachunkowości;
  • przygotowanie dokumentów do zaewidencjonowania (klasyfikacja do odpowiednich dzienników, ich sprawdzenie pod względem formalnym i rachunkowym, wyjaśnienia niejasności z klientem);
  • ewidencja dowodów oraz ewentualne korygowanie zapisów (nadanie numeracji, dekretacja oraz wydruk dekretów);
  • prowadzenie ewidencji sprzedaży oraz zakupu VAT zgodnie z przepisami ustawy o VAT;
  • prowadzenie ewidencji środków trwałych, wnip oraz przygotowanie planu amortyzacji;
  • terminowe przygotowywanie i wysyłanie deklaracji/informacji podatkowych oraz informowanie klientów o wysokości zobowiązań podatkowych;
  • sporządzanie i składanie sprawozdań dla GUS, NBP oraz innych organów – w zakresie wynikającym z prowadzonych ksiąg;
  • udzielanie wyjaśnień z zakresu dokumentów, zapisów księgowych;
  • obsługa kontroli podatkowych oraz innych organów;
  • obsługa w zakresie badania/przeglądu sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta;
  • sporządzanie wydawnictw (zestawienia obrotów i sald, dzienników, rejestrów podatkowych;
  • sporządzanie sprawozdania rocznego;
  • archiwizacja dokumentów księgowych do momentu przygotowania sprawozdania finansowego.

Dzięki bogatemu doświadczeniu pracowników Grupy Gumułka klient uzyskuje następujące korzyści z powierzenia usługi:

  • szybką i terminową realizację usługi,
  • usługę oferowaną na wysokim poziomie przez zespół profesjonalistów,
  • bezpieczeństwo w związku z powierzeniem prowadzenia usługi osobom, które mają bogatą wiedzę i doświadczenie,
  • korzyści finansowe polegające na mniejszym zatrudnieniu,
  • możliwość zachowania tajemnicy danych finansowych i płacowych.

Usługa skierowana jest do klientów tworzących własne działy księgowości lub chcących dokonać reorganizacji działów już istniejących. Doradztwo w zakresie organizacji księgowości polega na poznaniu procesów zachodzących u klienta i wypracowaniu modelu funkcjonowania służb księgowych adekwatnego do jego potrzeb i uzasadnionego z punktu widzenia ekonomicznego.

Doradztwo w zakresie organizacji księgowości przebiega wieloetapowo i składa się z następujących czynności:

  • zapoznanie się z procesami finansowymi, księgowymi i pozaksięgowymi, w których uczestniczą służby księgowe,
  • identyfikacja zadań i czynności realizowanych przez służby finansowe i księgowe w zidentyfikowanych procesach,
  • określenie zakresu koniecznych zmian,
  • określenie korzyści wynikających z wdrożenia proponowanych zmian,
  • określenie skutków i ryzyk wynikających z wdrożenia zmian,
  • wypracowanie propozycji metody i harmonogramu wdrożenia rekomendowanych zmian w organizacji służb finansowych i księgowych


Dodatkowo na życzenie klienta możliwy jest nadzór nad procesem wdrażania zaproponowanych zmian, jak również okresowy audyt realizacji procesów.

Dzięki bogatemu doświadczeniu pracowników Grupy Gumułka klient, powierzając wykonanie usługi, uzyskuje następujące korzyści:

  • terminowe wykonanie usługi,
  • usługę oferowaną na wysokim poziomie przez zespół profesjonalistów,
  • pewność i bezpieczeństwo w związku z powierzeniem prowadzenia usługi osobom, które mają bogatą wiedzę i doświadczenie,
  • ciekawe i nowoczesne rozwiązania.

Usługa polega na wsparciu klienta w przygotowaniu informacji niezbędnych do złożenia wniosku kredytowego, jak i pomocy w wypełnieniu wniosku.

Do wniosku kredytowego klient zobowiązany jest załączyć szereg dodatkowych dokumentów i informacji, których sporządzenie jest czasochłonne i wymaga odpowiedniej wiedzy, dlatego powierzenie usług wyspecjalizowanej i doświadczonej firmie gwarantuje klientowi komfort i bezpieczeństwo.

Najczęściej występujące dokumenty składane z wnioskiem kredytowym to:

  • bilans i rachunek wyników za rok ubiegły (ew. za lata wcześniejsze wraz z protokołami weryfikacji) oraz aktualne sprawozdanie finansowe,
  • informacja o przewidywanej w okresie kredytowania sytuacji finansowo-majątkowej i płatniczej (wielkość sprzedaży, kosztów, wyniku finansowego oraz kształtowanie się wielkości bilansowych), często w formie tzw. "biznes planu",
  • zaświadczenie o uregulowaniu zobowiązań podatkowych, o które aplikuje się do Urzędu Skarbowego i ZUS,
  • dokumenty założycielskie podmiotów gospodarczych, aktualne zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej,
  • przy kredycie inwestycyjnym będą to dodatkowo: zbiorcze zestawienie kosztów przedsięwzięcia, analiza finansowa projektu inwestycyjnego, informacja o celowości i opłacalności realizowanego zadania.


Dzięki bogatemu doświadczeniu pracowników Grupy Gumułka klient korzystając z naszej usługi uzyskuje następujące korzyści:

  • terminowe i kompleksowe wykonanie usługi,
  • usługę oferowaną na wysokim poziomie przez zespół profesjonalistów,
  • pewność i bezpieczeństwo w związku z powierzeniem prowadzenia usługi osobom, które mają bogatą wiedzę i doświadczenie.

Administrator Bezpieczeństwa Informacji to osoba odpowiedzialna za poziom bezpieczeństwa danych osobowych w ramach systemu informatycznego. Działanie Administratora Bezpieczeństwa Informacji polega na zarządzaniu dostępem do danych osobowych, w tym ograniczanie dostępu osobom niepowołanym oraz podejmowaniu odpowiednich działań w momencie wykrycia naruszeń mających miejsce w systemie zabezpieczeń.

Grupa Gumułka Sp. z o. o. w zakresie IT proponuje usługę administracji bezpieczeństwa informacji, która polega na przejęciu obowiązków należących do Administratora Bezpieczeństwa Informacji przez naszego wykwalifikowanego specjalistę, posiadającego ogromną wiedzę popartą praktyką.
Oferujemy nadzór w zakresie zarówno organizacyjnym jak i technicznym. Nasza usługa ukierunkowana jest na długofalową współpracę.

Dzięki podjęciu współpracy z naszą firmą klient zyskuje gwarancję kompleksowo wykonanej usługi, ciągłości działania, zredukowania kosztów dokształcania pracowników do pełnienia wyżej wymienionej funkcji, przejęcia odpowiedzialności oraz stały dostęp do specjalistycznej wiedzy.

Głównymi zadaniami należącymi do ABI jest:

  • tworzenie dokumentacji wymaganej ustawą o ochronie danych osobowych oraz jej aktualizacja,
  • doskonalenie procesów przetwarzania dokumentacji,
  • określanie zakresu obowiązków i odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa informacji,
  • prowadzenie ewidencji osób, które upoważnione są do przetwarzania danych osobowych,
  • kontakty z biurem Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
  • audyty poprawności procesów związanych z bezpieczeństwem informacji,
  • nadzór nad współpracą z podmiotami zewnętrznymi w sprawach powierzania danych osobowych,
  • prowadzenie szkoleń dla pracowników w zakresie ochrony danych osobowych,
  • kontrola ochrony pomieszczeń, w których przetwarzane są dane osobowe,
  • archiwizacja i tworzenie kopii zapasowych zbiorów danych osobowych,
  • natychmiastowa reakcja w przypadku naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych,
  • obecność Administratora Bezpieczeństwa Informacji w momencie kontroli GIODO.


Działania jakie podejmowane są przez Administratora Bezpieczeństwa Informacji uzależnione są w szczególności od architektury systemu informatycznego, w którym firma zamierza przetwarzać lub przetwarza dane, zastosowanego oprogramowania systemowego oraz narzędzi użytych do zarządzania bazą danych.

Wszystkie działania podejmowane w ramach usługi outsourcingowej Administratora Bezpieczeństwa Informacji zgodne są z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o Ochronie Danych Osobowych wraz z przyjętymi nowelizacjami oraz Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 roku w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych.

„Bezpieczeństwo to nie stan, ale ciągły proces” – Computerworld