Omnibusy to wielotematyczne sondaże konsumenckie i/lub biznesowe, które z założenia są przeprowadzane przez firmę badawczą dla wielu klientów jednocześnie. Taki charakter badania sprawia, że klient może zamówić w omnibusie cały blok pytań, ale możliwe jest również zadanie tylko jednego lub dwóch pytań na określony temat. Kwestionariusz jest zatem zwykle zbiorem pytań dotyczącym odmiennych problemów, którymi są zainteresowane różne firmy zamawiające badanie. Badania przeprowadzane są cyklicznie, w regularnych odstępach czasu, na reprezentatywnych próbach respondentów z określonego obszaru (np. miasta, województwa, całego kraju). Bardzo często firmy badawcze korzystają z opracowanych dla badań omnibusowych baz danych respondentów, którzy wyrażają zgodę, aby cyklicznie brać udział w tego typu badaniach.
Standardowo badania omnibusowe realizowane będą techniką CATI – kwestionariuszowego wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo. Dopuszczalna jest również metoda sondażu ulicznego, ankiet CAWI (internetowych) czy audytoryjnych – przy realizacji specyficznych badań możliwych do wykonania przy zastosowaniu tych technik.
Do głównych zalet badań omnibusowych należy zaliczyć krótki czas ich realizacji (Zamawiający bardzo szybko otrzymuje zwrotną informację na temat wyników przeprowadzonych badań) oraz niski koszt (każda organizacja płaci tylko za „swoje” pytania, a w ramach jednego omnibusa realizuje się badania dla kilku firm zamawiających, co znacząco obniża koszty). Dzięki temu omnibusy stają się coraz bardziej popularnym sposobem realizacji badań.