Zwykło się mawiać, że w życiu pewne są tylko śmierć i podatki, a jeśli mowa o podatkach w polskim wydaniu pewne są ... zmiany. Poniżej przypominamy podstawowe zmiany na 2024 r.
1. Stawki minimalne w podatku od środków transportowych w 2024 r.
Dnia 23 października 2023r. opublikowane zostało obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 12 października 2023r. w sprawie stawek minimalnych podatku od środków transportowych obowiązujących w 2024 r. Obwieszczenie zostało wydane na podstawie art. 12b ust. 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych i zawiera stawki minimalne podatku od środków transportowych na rok 2024, określone w załącznikach nr 1-3 do obwieszczenia.
2. Krótsza amortyzacja budynków w gminach o wysokim bezrobociu
W dniu 4 września 2023 roku w Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1787). Celem wprowadzanych zmian jest wsparcie mikro, małych i średnich przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność w gminach o wysokim wskaźniku bezrobocia, będących jednocześnie gminami o niskim dochodzie w przeliczeniu na mieszkańca. Przedsiębiorstwa te skorzystają ze skrócenia okresu amortyzacji budynków i budowli niemieszkalnych: z 40 do 5 albo 10 lat – w zależności od poziomu bezrobocia. Warunkiem jest, by środek trwały znajdowała się na obszarze gminy zlokalizowanej w powiecie, w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120 proc. przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, oraz w której wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie jest mniejszy niż 100 proc. wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin.
Podatnicy będący mikroprzedsiębiorcami, małymi lub średnimi przedsiębiorcami mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych będących budynkami (lokalami) niemieszkalnymi i budowlami, zaliczonymi do grupy 1 i 2 Klasyfikacji, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych danego podatnika, w przypadku gdy ten środek trwały znajduje się na obszarze gminy:
1) zlokalizowanej w powiecie, w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, oraz
2) w której wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie jest mniejszy niż 100% wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin.
W przypadku gdy środek trwały, o którym mowa powyżej, znajduje się na obszarze gminy zlokalizowanej w powiecie, w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi:
1) od 120% do 170% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju – okres amortyzacji dla tego środka trwałego nie może być krótszy niż 10 lat;
2) powyżej 170% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju – okres amortyzacji dla tego środka trwałego nie może być krótszy niż 5 lat.
Zgodnie z ustawą, spełnienie tych warunków ustala się na miesiąc, w którym wystąpiło jedno z następujących zdarzeń:
-
uprawomocniła się decyzja o pozwoleniu na budowę;
-
upłynął termin na wniesienie sprzeciwu wobec dokonanego zgłoszenia budowy albo wydano zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia takiego sprzeciwu;
-
środek trwały został po raz pierwszy wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – w przypadku gdy budowa tego środka trwałego nie wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę albo dokonania zgłoszenia budowy lub z innych przyczyn nie doszło do wydania takiej decyzji albo dokonania takiego zgłoszenia.
Zgodnie z ustawą, preferencja stanowi pomoc de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy de minimis. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.
3. Zmiany w PCC dotyczące handlu nieruchomościami
W dniu 25 lipca 2023 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza istotne zmiany w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.
Wśród nowych rozwiązań, które weszły w życie 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy (dnia 31.08.2023r.), znalazło się zwolnienie z podatku odsprzedaży nieruchomości osobie, której w dniu sprzedaży nie przysługuje żadne z następujących praw: prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego. Osobie tej nie może również przysługiwać w dniu sprzedaży udział w żadnym z powyższych praw, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
Wejście w życie części wprowadzonych zmian zaplanowano jednak na 1 stycznia 2024r. Jedną z nich jest obciążenie nabywców lokali mieszkalnych stawką podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku, gdy kupujący nabywa co najmniej sześć lokali mieszkalnych stanowiących odrębne nieruchomości w jednym lub kilku budynkach wybudowanych na jednej nieruchomości gruntowej, opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, lub udziały w tych lokalach albo nabył już co najmniej pięć takich lokali lub udziały w nich. Stawka podatku od zawartej z tym samym kupującym umowy sprzedaży szóstego i każdego następnego takiego lokalu w tym budynku lub budynkach lub udziału w takim lokalu, wynosi 6%.
Jak zaznaczył ustawodawca, jeżeli nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość następuje na współwłasność przez kilku kupujących, stawkę 6% stosuje się także wtedy, gdy chociażby jeden z kupujących jest zobowiązany do uiszczenia podatku w takiej stawce. Przy czym w przypadku, gdy nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość następuje przez kilku kupujących, zobowiązanymi solidarnie do zapłaty podatku według stawki, są wyłącznie kupujący spełniający warunki, o których mowa powyżej.
Co istotne, w wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach wskazuje się, że jeśli podatnik podpisze umowę przedwstępną przed 1 stycznia 2024 r., a przyrzeczoną po 31 grudnia 2023 r., nie zapłaci 6-procentowego podatku od czynności cywilnoprawnych (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 listopada 2023 r. nr 0111-KDIB2-2.4014.230. 2023.1.PB).
4. Korekta dokumentów rozliczeniowych – ważne terminy
Do 1 stycznia 2024 roku płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Natomiast za okres od stycznia 2022 roku - w ciągu pięciu lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy.
Jak przypomina ZUS, po 1 stycznia 2024 r. ZUS nie przyjmie korekt dokumentów rozliczeniowych za lata 1999-2021, ponieważ nie będzie już możliwa zmiana stanu rozliczenia na koncie płatnika składek. Po upływie tego terminu korekty mogą być sporządzane tylko z urzędu przez ZUS i tylko na koncie ubezpieczonego. Będą one wprowadzane tylko na podstawie prawomocnego wyroku sądu lub prawomocnej decyzji. W ich wyniku nie nastąpią żadne zmiany w rozliczeniach z płatnikiem składek.
Natomiast korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) złożonych za okres od stycznia 2022 r. będzie można przekazać w ciągu pięciu lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. Płatnicy składek mogą skorzystać ze wsparcia ZUS-u przy weryfikacji dokumentów. Taką pomoc mogą uzyskać telefonicznie – w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) – tel. 22 560-16-00, podczas e-wizyty w ZUS, a także w dowolnej placówce ZUS. Płatnicy, którzy składają dokumenty przez program Płatnik lub e-Płatnik mogą także zwrócić się z wnioskiem o udostępnienie plików KEDU z danymi za okresy wcześniejsze niż te, które mają w swojej bazie danych.
5. Nowe rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek VAT, w tym na żywność i produkty lecznicze
Rozporządzenie Ministra Finansów z 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 2670) weszło w życie z dniem 1 stycznia 2024r. i zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023.
Nowe rozporządzenie przewiduje m.in. przedłużenie stosowania „zerowej” stawki VAT na podstawowe produkty żywnościowe, które wcześniej objęte były 5 proc. stawką podatku. Zgodnie bowiem z tym rozporządzeniem do dnia 31 marca 2024 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę VAT stosuje się do towarów spożywczych wymienionych w poz. 1-18 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, (tj. m.in. na owoce, warzywa, mięso, nabiał i produkty ze zbóż), innych niż klasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związanych z wyżywieniem (PKWiU 56).
Co więcej, w myśl par. 9 ust. 1 rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0 proc. stawkę podatku VAT (pod pewnymi warunkami określonymi w ust. 2) stosuje się do dostawy towarów, której przedmiotem są produkty lecznicze, których zakup jest finansowany ze środków pochodzących z rozpoczętych przed dniem 17 maja 2022 r. zbiórek publicznych organizowanych przez organizacje pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
6. Maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych w 2024 r.
Zgodnie z treścią obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 21 lipca 2023 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2024, od stycznia wzrosną maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Wzrost podatków lokalnych może wynieść do 15 proc. Ostateczna wysokość podatków lokalnych uzależniona jest od decyzji rady gminy, jednak w wielu miastach zdecydowano się na zrównanie stawek w uchwałach do stawek maksymalnych wskazanych przez Ministra. Wzrost w odniesieniu do podatku od nieruchomość w roku 2024 może wynieść dla nieruchomości osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej 0,15 zł na każdy metr kwadratowy, osiągając 1,15 zł/m metr kwadratowy, natomiast dla nieruchomości wykorzystywanych do celów gospodarczych wzrost może wynieść aż 4,32 zł na każdy metr kwadratowy, co pozwoli gminom na egzekwowanie aż 33,10 zł/metr kwadratowy. Poza podatkiem od nieruchomości wzrośnie opłata uzdrowiskowa czy opłata od posiadania psa.
7. Zmiany w składaniu wniosków o WIS
W 2024 r. wniosek o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS) będzie mógł być złożony wyłącznie w formie elektronicznej. Wnioskodawca będzie musiał podać we wniosku numer telefonu, bądź adres poczty elektronicznej. Wymagania te będą dotyczyć każdego wnioskodawcy, niezależnie czy posiada siedzibę w Polsce, czy za granicą.
8. Podatek minimalny od 1 stycznia 2024r.
Od 1 stycznia 2024 r. zaczną mieć zastosowanie - po dwuletnim okresie zawieszenia - przepisy o podatku minimalnym. Przedsiębiorcy zapłacą go po raz pierwszy w 2025 r., jeśli poniosą straty podatkowe lub nie przekroczą 2-proc. progu rentowności (udziału dochodów w przychodach innych niż pochodzących z zysków kapitałowych). Podatek minimalny to rozwiązanie wprowadzone przez tzw. „Polski Ład,” którego celem było opodatkowanie przedsiębiorców, wykazujących stratę podatkową i nie uiszczających CIT na ogólnych zasadach. Ze względu na krytykę zaproponowanego rozwiązania, ustawodawca odsunął w czasie wejście w życie regulujących podatek minimalny przepisów. Zgodnie z art. 38ec ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy zobowiązani do jego zapłaty zgodnie z art. 24ca zostali zwolnieni z tego obowiązku za okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. W przypadku podatników, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2024r. a zakończy się po 31 grudnia 2023 r., zwolnienie stosuje się do końca tego roku podatkowego. Co do zasady podatek minimalny może zapłacić spółka będąca podatnikiem CIT (akcyjna, sp. z o.o., prosta spółka akcyjna, komandytowa, komandytowo-akcyjna, wybrane spółki jawne lub ich zagraniczne odpowiedniki, jeśli prowadzą działalność poprzez położony w Polsce zagraniczny zakład).
Ustawa o CIT przewiduje jednak szereg wyłączeń, które obejmą m.in.:
• podatników rozpoczynający działalność - w roku rozpoczęcia działalności i w kolejnych dwóch latach podatkowych;
• podatników, którzy uzyskali przychody niższe o minimum 30 proc. w porównaniu do poprzedniegoroku;
• przedsiębiorstwa finansowe w rozumieniu art. 15c ust. 16 ustawy o CIT (banki, SKOK-i, towarzystwa ubezpieczeniowe,etc.);
• podatników zajmujących się eksploatacją w transporcie międzynarodowym statków morskich lub statków powietrznych lub wydobywaniem kopalin wymienionych w załączniku do ustawy z 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, których ceny zależą bezpośrednio lub pośrednio od notowań na światowych rynkach;
• podatników, których wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne, jeżeli podatnicy nie posiadają udziałów w innych spółkach lub innych podmiotach.
Dodatkowo na podstawie nowelizacji z 7 października 2022r. wyłączenia obejmą też:
• małych podatników CIT (których roczne przychody brutto ze sprzedaży nie przekraczają 2 mln euro);
• podatników będących spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej;
• podatników, których większość przychodów zostało osiągniętych w związku ze świadczeniem usług ochrony zdrowia;
• których rentowność w jednym z trzech ostatnich lat podatkowych była co najmniej na poziomie 2 proc.;
• postawionych w stan upadłości, likwidacji lub objętych postępowaniem restrukturyzacyjny;
• tworzących grupę spółek, w ramach której spółka dominująca posiada bezpośrednio minimum 75 proc. w kapitale spółki zależnej przez cały rok podatkowy jeśli rok podatkowy tych spółek jest taki sam i spółki te łącznie osiągają udział dochodów innych niż z zysków kapitałowych w przychodach z tego źródła na poziomie przekraczającym 2 proc.;
• podatników, którzy zawrą z Szefem KAS tzw. umowę o współdziałania w ramach dobrowolnych form współpracy z organami podatkowymi.
9. Deklaracje, zeznania i wnioski przez e-Urząd Skarbowy bez e-podpisu w 2024 roku
Dnia 1 stycznia 2024 roku wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów na mocy którego podatnicy uzyskają możliwość wysyłki większej liczby elektronicznych formu-larzy poprzez usługę e-Urząd Skarbowy. W celu wysyłki deklaracji, zeznań, wniosków, oświadczeń i zawiadomień niezbędne będzie jedynie zalogowanie do serwisu, bez konieczności składania elektronicznego podpisu. Nowe rozporządzenie Ministra Finansów rozszerza katalog pism składanych online poprzez konto osoby fizycznej, m.in. o konto jednostki organizacyjnej. W myśl projektu katalog pism, których składanie przez użytkowników konta osoby fizycznej i konta jednostki organizacyjnej nie będzie wymagało opatrzenia podpisem, zostanie rozszerzone zostanie o:
-
pisma w sprawie wiążącej informacji stawkowej WIS (użytkownik konta osoby fizycznej oraz konta jednostki organizacyjnej z dniem 1 stycznia 2024 r. będzie składał pisma w sprawie WIS, przy wykorzystaniu wzorów dokumentów elektronicznych udostępnionych na ich kontach);
-
deklaracje, zeznania, oświadczenia, zgłoszenia, zawiadomienia, informacje i wnioski generowane przy pomocy formularzy wypełnianych online w przeglądarce internetowej (e-formularze), które zostaną udostępnione w e-Urzędzie Skarbowym (dotychczas były one składane przy pomocy interaktywnych formularzy udostępnionych w formacie PDF).
Uruchomienie tej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbo- wym ma za zadanie rozszerzyć zakres możliwych działań podejmowanych przez użytkowników i ułatwić im kontakt z organami KAS. E-formularz złożony za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym:
-
zapisze się użytkownikowi w dokumentach wysłanych, skąd dostępne będzie także pobranie i zapisanie go na dysk lokalny, śledzenie statusu, sprawdzenie i pobranie urzędowego potwierdzenia odbioru (UPO),
-
zostanie wstępnie uzupełniony danymi identyfikacyjnymi użytkownika,
-
ponadto możliwe będzie sporządzenie korekty formularza na podstawie wcześniej wysłanego, z możliwością edycji danych szczegółowych.
Przy pomocy e-formularzy możliwe będzie składanie zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem (ZAP-3) oraz zawiadomienia ZAW-NR
10. Nie będzie niższego limitu obrotu gotówką
W dniu 19 lipca 2023r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 16 czerwca 2023r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatkudochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw oraz ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Celem podpisanej ustawy jest zapobieżenie wejścia w życie z dniem 1 stycznia 2024 r. regulacji, zawartych w ustawie z dnia 29 października 2021r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta miała wprowadzić obniżenie limitu płatności gotówką, gdy jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekraczałaby nie 15 000 a 8000 zł lub równowartość tej kwoty dla dokonywania lub przyjmowania płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą w transakcjach z innymi przedsiębiorcami.
Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. zmieniającą ustawę o PIT, ustawę o CIT oraz niektóre inne ustawy oraz ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne figuruje w Dzienniku Ustaw pod poz. 1414.
11. Korzystne zmiany dla podatników, którzy pozyskali wsparcie finansowe
Od 1 stycznia 2024 r. podatnik, może nie stosować zwolnień z opodatkowania podatkiem CIT:
-
dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych
z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m; -
dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach;
-
kwot otrzymanych od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach;
w odniesieniu do określonych dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym je otrzymał, złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o rezygnacji ze stosowania tych zwolnień w odniesieniu do wskazanych w nim dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji rządowych lub agencji wykonawczych.
Do wydatków i kosztów, w tym do odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, sfinansowanych z dochodów (przychodów), których dotyczy to oświadczenie, przepisów art. 16 ust. 1 pkt 48 i 58 nie stosuje się (tj. wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów).
Zmiany zostaną wprowadzone mocą ustawy z 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku, która została już opublikowana w Dzienniku Ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1723).
12. Opłata dotycząca produktów z tworzyw sztucznych – „podatek od plastiku”
Od dnia 1 stycznia wejdzie w życie również zmiana dotycząca nowej opłaty dla:
-
podmiotów prowadzących działalność handlową lub gastronomiczną - podmioty te będą zobowiązane do pobierania opłaty od swoich klientów przy wydawaniu napojów i żywności w jednorazowych kubkach lub pojemnikach z tworzyw sztucznych. Od dnia 1 lipca 2024 roku konieczne będzie również zapewnienie klientowi dostępności alternatywnego opakowania. Opisana zmiana w podatkach w 2024 roku nie będzie dotyczyła jednak sprzedaży artykułów spożywczych zapakowanych fabrycznie w pojemniki z tworzyw sztucznych;
-
przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty powstałe z olejów, smarów i opon pneumatycznych oraz przedsiębiorców wprowadzających do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne. Przedsiębiorcy Ci zobowiązani są do osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania do celów recyklingu narzędzi połowowych stanowiących odpady zawierających tworzywa sztuczne w wysokości wskazanej przez ustawodawcę. Przedsiębiorca, który nie zapewni odpowiedniego poziomu odzysku będzie zobowiązany do wniesienia opłaty produktowej w wysokości iloczynu stawki opłaty produktowej (publikowanej w rozporządzeniu Ministra Klimatu) i różnicy między wymaganym a osiągniętym poziomem odpowiednio odzysku, recyklingu albo zbierania, przeliczonej na wielkość wyrażoną w masie produktów. Opłatę wnosi się oddzielnie dla osiągnięcia poziomu odzysku, recyklingu, zbierania. Oblicza się ją też oddzielnie dla każdego produktu.
Link do ustawy zmieniającej
13. KseF, czyli rewolucja w fakturowaniu
Najistotniejszą zmianą, która czeka podatników w 2024 roku wydaje się być jednak wejście w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek e-fakturowania wejdzie w życie dnia 1 lipca 2024 r. W ustawie przewidziano jednak, że obowiązek ten, w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw zwolnionych z VAT, wejdzie w życie od 1 stycznia 2025 r. KSeF pozwala na wystawianie i udostępnianie ustrukturyzowanych faktur. Fakturowanie będzie się więc odbywało poprzez dedykowaną do tego platformę. Przygotowanie do korzystania z KSeF wymaga dostosowania systemów oraz wewnętrznych procesów w firmie.
14. Minister Finansów przedłuża zwolnienie z kas fiskalnych do 31 grudnia 2024 r.
Nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących weszło w życie z dniem 1 stycznia 2024 r. i obowiązywać ma do końca 2024 r.