W interpretacji indywidualnej z dnia 13 września 2024 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.333.2024.1.PM) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej poddał analizie kwestię możliwości uznania udzielanych przez wnioskodawcę bonusów za rabaty powodujące zmniejszenie podstawy opodatkowania VAT dostaw realizowanych przez wnioskodawcę na rzecz danego dystrybutora.

Organ interpretacyjny nie podzielił stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie, kwestionując zasadność uznania jednego (w interpretacji opisano 7 przypadków) z bonusów za rabat powodujący zmniejszenie podstawy opodatkowania VAT.

Jak wskazał organ, „bonusu o nr 7 nie można uznać jako rabat, gdyż brak jest ścisłego związku pomiędzy przyznawanym bonusem, a realizowanymi dostawami.

Powyższe potwierdza sposób kalkulacji udzielonego bonusu. Kalkulowany jest on przez Państwa - inaczej niż pozostałe bonusy (odnoszące się do obrotu) - jako procent pozytywnych oraz procent negatywnych opinii klientów we wszystkich opiniach. Bonus ten odnosi się do poziomu lojalności/zadowolenia klientów końcowych. Następnie od procenta pozytywnych opinii (od tej liczby) odejmowany jest procent (liczba) negatywnych opinii. Tak skalkulowany wskaźnik przyrównywany jest do ustalonego wcześniej celu Dystrybutora. Jeśli cel ilościowy zostanie osiągnięty przez Dystrybutora, zostaje Dystrybutorowi wypłacony bonus ilościowy, który kalkulowany jest jako pewien procent od Obrotu.

Zatem bonus ten nie jest w sposób bezpośredni skorelowany z Obrotem, gdyż ustalany jest pośrednio w oparciu o opinie klientów końcowych, które nie zawsze muszą mieć odzwierciedlenie w Obrocie. W rzeczywistości mogą występować sytuacje, w których klient końcowy nie jest zadowolony z procesu sprzedaży (negatywna odpowiedź), a dokona zakupu (zwiększy Obrót).

Bonus jest wiec wypadkową dwóch czynników - po pierwsze: ilości pozytywnych opinii klientów, po drugie (pod warunkiem osiągnięcia określonego procenta pozytywnych opinii klientów): procenta Obrotu. Wielkość Obrotu jest jednym z czynników wpływających na przyznawany bonus, ale nie jedynym (nie ma tutaj zależności liniowej).

Z powyżej przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w przedmiotowej sprawie przyznawany bonus nr 7 nie będzie wykazywał ścisłego związku z realizowanymi dostawami. Wobec tego, bonus nr 7 nie stanowi rabatu zmniejszającego podstawę opodatkowania.

Bonus ilościowy o nr 7 odnosi się do poziomu lojalności/zadowolenia klientów końcowych, zatem nie stanowi rabatu powodującego zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT realizowanych przez Państwa dostaw na rzecz danego Dystrybutora. Tym samym nie ma podstaw aby dokumentować wypłatę bonusu nr 7 fakturą korygującą”.