Due diligence jest usługą poprzedzającą przygotowanie transakcji kupna lub sprzedaży przedsiębiorstw, ich zorganizowanych części lub pakietów akcji albo udziałów. Pozwala na pozyskanie przez zainteresowaną stronę informacji, które z reguły nie są możliwe do uzyskania na podstawie analizy powszechnie dostępnych danych (roczne sprawozdania finansowe, raporty okresowe).
Przedsiębiorstwo poddane due diligence jest kompleksowo badane w aspekcie finansowym, podatkowym i prawnym w efekcie czego zleceniodawca przed przystąpieniem do właściwych negocjacji dysponuje wiedzą o pozycji ekonomicznej przedsiębiorstwa. Badanie jest przeprowadzane przez zespół wysokiej klasy specjalistów obejmujący biegłych rewidentów, doradców podatkowych, prawników, rzeczoznawców majątkowych a także specjalistów z innych obszarów związanych z działalnością przedsiębiorstwa.
Zakres due diligence jest zawsze indywidualnie ustalany z klientem i może obejmować takie obszary, jak: weryfikację sprawozdania finansowego (z uwzględnieniem zobowiązań i należności warunkowych jak też zdarzeń po dniu, na który przeprowadzono badanie), badanie prawidłowości i kompletności ujęcia zobowiązań podatkowych i identyfikację potencjalnych zagrożeń, aspekty prawne wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa jak i zawartych umów, aspekty handlowe.
Wynikiem due diligence jest raport obejmujący wyniki i wnioski z badania obszarów uzgodnionych z zamawiającym, w szczególności analizę sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa, ocenę prawidłowości stosowania przepisów prawa podatkowego, ryzyka i zagrożenia prawne, w tym wynikające z zawartych umów. W efekcie ryzyko inwestora zostaje w znacznym stopniu ograniczone, co zwiększa efektywność podejmowanych decyzji.