Obowiązujący w Polsce od 16 marca 2022 roku stan zagrożenia epidemicznego w związany z zakażeniami wirusem COVID-19 z dniem 1 lipca 2023r. ma zostać odwołany. Odwołanie obowiązującego stanu będzie miało również swoje skutki na gruncie prawa podatkowego.

Wustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (nazywanej też „ustawą covidową”) wprowadzono przepisy podatkowe, które w wyniku zniesienia stanu zagrożenia epidemicznego przestaną obowiązywać. Zgodnie z treścią projektu rozporządzenia ministra zdrowia stan ten ma być odwołany 1 lipca 2023 roku.

Poniżej przedstawiono opis najważniejszych skutków z tym związanych:

1. Termin zawiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego o płatnościi dokonanej na rachunek bankowy nie znajdujący się na „Białej liście”

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami dokonanie płatności powyżej limitu 15 tys. zł, wynikającej z faktury, na inny rachunek bankowy niż zamieszczony na wykazie prowadzonym przez Szefa KAS (tzw. biała lista)związana jest z negatywnymi skutkami podatkowymi takimi jak utrata prawa do ujęcia wydatku w koszty uzyskania przychodu. W celu uniknięcia negatywnych konsekwencji podatnik może złożyć zawiadomienie ZAW-NR do Naczelnika aściwego Urzędu Skarbowego. Termin na założenie takiego zawiadomienia to zgodnie z ustawą o PIT lub ustawą o CIT 7 dni. Należy jednak wskazać, że jak stanowi art. 15zzn tzw. ustawy covidowej na okres zagrożenia epidemicznego termin ten uległ wydłużenia do 14 dni. Oznacza to, że po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego termin ten zostanie ponownie skrócony.

2. Certyfikaty rezydencji

Zgodnie z treścią art 31ya tzw. ustawy covidowej płatnik pod warunkiem posiadania oświadczenia podatnika, że dane zawarte w certyfikacie rezydencji nie uległy zmianie ma prawo do posługiwania się certyfikatami rezydencji obejmującymi lata 2019 i 2020.

Przepis ten wskazuje również, iż powyższe uprawnienie traci moc prawną w okresiedwóch miesięcy po zakończeniu stanu zagrożenia epidemiologicznego tj. z dniem 1 września 2023 roku.

3. Termin na wydanie interpretacji indywidualnej

Art. 31g ustawy covidowej wydłużył termin wydania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego do 6 miesięcy. W wyniku odwołania stanu zagrożenia epidemicznego Dyrektor KIS będzie zatem znów wydawał interpretacje nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku

4. Powrót raportowania krajowych schematów podatkowych

Zgodnie z treścią art. 31y specustawy covidowej w przypadku schematu podatkowego w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 10 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa terminy, o których mowa w dziale III rozdziale 11a tej ustawy, nie rozpoczynają się a rozpoczęte podlegają zawieszeniu w okresie od dnia 31 marca 2020 r. do 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19. Zatem poprzez odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego obowiązek raportowania krajowych schematów podatkowych zostanie odwieszony od dnia 1 sierpnia 2023 roku.

5. Zmniejszenie części limitów przewidzianych w zwolnieniach przedmiotowych na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o PIT

Do końca roku podatkowego, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, wolne od podatku są niektóre zapomogi w zwiększonych kwotach. Oznacza to, że do końca 2023 roku będzie możliwość skorzystania z zwolnienia dla następujących źródeł:

- zapomogi wypłacane z funduszy zakładowej lub międzyzakładowej organizacji związkowej pracownikom należącym do tej organizacji – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 3000 zł; (w kolejnym roku podatkowym 1000 zł),

- zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci z innych źródeł – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 10.000zł;(w kolejnym roku podatkowym 6000 zł),

- wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych – łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2000 zł (w kolejnym roku podatkowym 1000 zł),

- dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu – dzieci i młodzieży do lat 18 z innych źródeł – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3000 zł. (w kolejnym roku podatkowym 2000 zł)

6. Skutki w cenach transferowych

W zakresie cen transferowych w przepisach specustawy covidowej przewidziano następujące ułatwienia:

- zwolnienie z obowiązku posiadania oświadczenia podmiotu powiązanego o dokonaniu korekty przy dokonywaniu korekt cen transferowych. W myśl tej regulacji ustawodawca zwolnił podatników dokonujących korekty cen transferowych z obowiązku posiadania oświadczenia, o którym mowa w przepisach ustawy o CIT lub ustawy o PIT jeżeli ta korekta jest dokonywana za rok podatkowy lub w momencie, w którym na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii ogłoszone w związku z COVID-19.

- wyłączenie warunku nieponiesienia straty przez podmiot powiązany przy transakcjach kontrolowanych nieobjętych obowiązkiem sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych. W ustawie wskazano, że warunku nieponiesienia straty przez podmiot powiązany przy transakcjach kontrolowanych nie stosuje się w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2019 r., w którym na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii ogłoszone w związku z COVID-19, jeżeli podmiot powiązany niespełniający tego warunku uzyskał w tym roku łączne przychody niższe o co najmniej 50% od łącznych przychodów uzyskanych w analogicznym okresie bezpośrednio poprzedzającym ten rok.

- ułatwienie dotyczące podpisywania oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy lub w momencie, w którym na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii ogłoszone w związku z COVID-19.

Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego powoduje, iż ww ułatwienia w zakresie cen transferowych przestaną obowiązywać z upływem 2023 r.