Audyt podatkowy jest usługą, która ma na celu wskazanie zagrożeń i obszarów ryzyka w zakresie podatków. Ponadto pozwala na wychwycenie możliwych oszczędności podatkowych oraz nakreślenie kierunków dalszej polityki podatkowej przedsiębiorstwa.

Przeprowadzenie audytu podatkowego polega na badaniu przez doradców podatkowych Grupy Gumułka prawidłowości ustalania przedmiotu i podstawy opodatkowania oraz prawidłowości klasyfikacji zdarzeń gospodarczych w aspekcie przepisów podatkowych. Realizacja zlecenia obejmuje badanie prawidłowości danych, tj. ich zgodności z obowiązującym dane przedsiębiorstwo prawem, a także badanie prawidłowości kwalifikowania zdarzeń gospodarczych pod kątem ustaw podatkowych i wydanych na ich podstawie przepisów wykonawczych.


W ZALEŻNOŚCI OD POTRZEB KLIENTÓW PRZEPROWADZAMY:

Kompleksowy audyt podatkowy – obejmuje całość rozliczeń podatkowych i jest jednym ze sposobów kontroli oraz optymalizacji obciążeń publicznoprawnych firmy. 

Bieżący, podatkowy audyt kontraktowy – polega na systematycznym przeglądzie prawno-podatkowym wszelkich umów celem zapewnienia bezpieczeństwa podatkowego i określenia skutków podatkowych wynikających z zawieranych kontraktów.

Audyt problemowy – dotyczący tylko wybranego podatku lub zagadnienia.


Dzięki przeprowadzonemu przez nas audytowi klient ma możliwość nie tylko podjęcia stosownych działań umożliwiających dokonanie odpowiednich korekt w rozliczeniach podatkowych, ale także zgodnego z prawem uniknięcia sankcji karno-skarbowych.

Z przetwarzaniem danych osobowych wiąże się wiele zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji oraz praw osób, których dane dotyczą. Z tego względu konieczne jest zapewnienie należytej kontroli procesów przetwarzania danych.

Wykonujemy pełny audyt zgodności wprowadzonych u naszych klientów zasad pracy na danych osobowych z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa. W ramach tej usługi sprawdzamy, czy aktualnie funkcjonujące rozwiązania spełniają ustawowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych. Weryfikujemy również kompleksowość, spójność i efektywność istniejących procedur.



W ramach podejmowanych przez nas działań w tym zakresie badamy m.in.:

  • miejsce i sposób przechowywania danych osobowych oraz zastosowane zabezpieczenia,
  • rodzaj i charakter przetwarzanych danych osobowych oraz możliwość ich przyporządkowania do konkretnych zbiorów,
  • sposób, dopuszczalność prawną i zasadność gromadzenia określonych typów danych osobowych,
  • istniejącą dokumentację prawną,
  • strukturę, sposób działania i funkcjonalność systemu informatycznego wykorzystywanego do przetwarzania danych oraz zastosowane zabezpieczenia, procedury nadawania pracownikom uprawnień do pracy z wykorzystaniem danych osobowych,
  • procedury kontroli i nadzoru nad bezpieczeństwem przetwarzania danych osobowych,
  • zasady i podstawy współpracy z podmiotami zewnętrznymi, w ramach której dochodzi do powierzenia lub udostępnienia danych osobowych.



ETAPY REALIZACJI USŁUGI

1. Identyfikacja:

      • zbiorów, w których są lub będą przetwarzane dane osobowe,
      • systemów informatycznych służących do przetwarzania danych osobowych,
      • zastosowanych zabezpieczeń logicznych,
      • zastosowanych zabezpieczeń fizycznych,
      • wdrożonych rozwiązań organizacyjnych.

2. Audyt procesu przetwarzania danych osobowych:

      • rozpoznanie środków technicznych wykorzystywanych w procesie przetwarzania danych osobowych,
      • diagnoza uchybień w procesie przetwarzania danych osobowych,
      • wskazanie rozwiązań umożliwiających usunięcie zdiagnozowanych uchybień.

3. Audyt systemu ochrony danych osobowych:

Analiza istniejącej dokumentacji wymaganej w przepisach o ochronie danych osobowych, w tym:

      • polityki bezpieczeństwa informacji w zakresie danych osobowych,
      • instrukcji zarządzania systemem informatycznym wykorzystywanym do przetwarzania danych osobowych,
      • wzoru ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych,
      • wzoru upoważnień do przetwarzania danych osobowych,
      • wzoru oświadczeń pracowników o zapoznaniu się z obowiązującymi procedurami.

Przegląd innej dokumentacji, w tym:

      • opisu obszaru, w którym przetwarzane są dane osobowe,
      • opisu struktury zbiorów danych osobowych,
      • sposób przepływu danych osobowych pomiędzy poszczególnymi systemami informatycznymi.

4. Sprawdzenie środków technicznych i organizacyjnych niezbędnych dla zapewnienia poufności, integralności i rozliczalności  przetwarzanych danych, w ramach wymogów ustawy o ochronie danych osobowych, na poziomie:

      • infrastruktury informatycznej wykorzystywanej w procesie przetwarzania danych osobowych,
      • zabezpieczeń obszaru przetwarzania danych osobowych w formie tradycyjnej (papierowej).

5. Badanie obowiązków w zakresie rejestracji zbiorów:

      • zgłoszenie zbiorów do rejestracji w GIODO,
      • aktualizacja zgłoszonych wcześniej zbiorów,
      • wskazanie podstawy prawnej w przypadku braku konieczności zgłaszania zbioru do rejestracji.

Produkt końcowy stanowi Raport zawierający:

  • ogólną ocenę ochrony danych osobowych,
  • uchybienia w procesie przetwarzania danych osobowych,
  • wskazanie rekomendacji usunięcia zidentyfikowanych uchybień,
  • odniesienie do aktów prawnych i dobrych praktyk w zakresie nadzoru nad danymi osobowymi.



KORZYŚCI:

  • spełnianie wymogów określonych w przepisach dotyczących ochrony danych osobowych (stosowna dokumentacja, wdrożenie odpowiednich rozwiązań technicznych i informatycznych, przeszkolony personel),
  • aktualne rozpoznanie problemów związanych z ochroną danych osobowych, bieżący nadzór nad stanem zabezpieczeń zapewniających bezpieczeństwo danych.

Zgodnie z definicją zawartą w Ustawie o Finansach Publicznych audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której cel to wspieranie kierownika jednostki w realizacji celów i zadań poprzez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Ocena, o której mowa powyżej, dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej lub jednostce. Ustawa precyzuje, jakie Jednostki zobowiązane są do prowadzenia audytu wewnętrznego.

Należą do nich: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, ministerstwa, urzędy wojewódzkie, izby celne, izby skarbowe, Zakład Ubezpieczeń Społecznych (w tym w zarządzanych przez niego funduszach), Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (w tym w funduszach zarządzanych przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego), Narodowy Fundusz Zdrowia, państwowe jednostki budżetowe (jeżeli kwota ujęta w planie finansowym jednostki budżetowej dochodów lub kwota wydatków przekroczyła wysokość 40.000 tys. zł), uczelnie publiczne (jeżeli kwota ujętych w planie rzeczowo - finansowym przychodów lub kosztów przekroczyła wysokość 40.000 tys. zł), samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, które nie zostały utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego (jeżeli kwota ujętych w planie finansowym przychodów lub kosztów przekroczyła wysokość 40.000 tys. zł); agencje wykonawcze (jeżeli kwota ujętych w planie finansowym przychodów lub kosztów przekroczyła wysokość 40.000 tys. zł), państwowe fundusze celowe (jeżeli kwota ujętych w planie finansowym przychodów lub kosztów przekroczyła wysokość 40.000 tys. zł). Audyt wewnętrzny prowadzony jest ponadto w jednostkach samorządu terytorialnego, jeżeli ujęta w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego kwota dochodów i przychodów lub kwota wydatków i rozchodów przekroczyła wysokość 40.000 tys. zł. Audyt wewnętrzny prowadzi się również w jednostkach sektora finansów publicznych, których kierownicy podejmą decyzję o prowadzeniu audytu wewnętrznego.

Nowa ustawa dopuszcza jednocześnie prowadzenie audytu, poza audytorem wewnętrznym zatrudnionym w jednostce, przez usługodawcę niezatrudnionego w jednostce. Jednostki, w których dopuszczono taką formę prowadzenia audytu wewnętrznego, muszą spełniać: warunek nieprzekroczenia kwoty 100.000 tys. zł dochodów i przychodów lub wydatków i rozchodów, albo zatrudniać mniej niż 200 pracowników. W przypadku jednostek samorządu terytorialnego audyt wewnętrzny może być prowadzony przez usługodawcę, jeżeli ujęta w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego kwota dochodów i przychodów oraz kwota wydatków i rozchodów jest niższa niż 100.000 tys. zł.

Proponowany przez Grupę Gumułka – jako usługodawcę - audyt wewnętrzny to profesjonalna działalność, której zasadniczym celem jest wspieranie kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze w sposób aktywny, niezależny, profesjonalny i obiektywny, przynoszący wartość dodaną przez ujawnianie braków i słabości, a także przez wskazywanie sposobów podniesienia jakości i wydajności pracy.

Misją wykonywanego przez nas audytu wewnętrznego jest służenie jednostce poprzez wykonywanie audytu w sposób profesjonalny i niezależny, zgodnie z międzynarodowymi standardami, skorelowanie z celami i zadaniami jednostki oraz pomoc organizacji w osiąganiu jej celów poprzez systematyczne i zdyscyplinowane podejście do oceny i doskonalenia skuteczności procesów zarządzania ryzykiem oraz kontroli.

Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom, proponujemy Państwu wprowadzenie do jednostki funkcji audytu wewnętrznego, wspierającego kierownika jednostki w dowolnie wybranej przez Państwa formie:

  • implementacja funkcji audytu wewnętrznego,
  • realizacja funkcji audytu wewnętrznego przez audytorów Grupy Gumułka,
  • wzmocnienie audytu wewnętrznego przez specjalistów Grupy Gumułka.


Każdorazowo audytorzy Grupy Gumułka wspomagani będą przez specjalistów z Grupy Gumułka: biegłych rewidentów, prawników, doradców podatkowych, radców prawnych, konsultantów w zakresie zarządzania projektami, specjalistów w zakresie zarządzania IT, szkoleń oraz zarządzania zasobami ludzkimi. W codziennej pracy na rzecz klientów nasi specjaliści korzystają z wieloletnich doświadczeń Grupy Gumułka na rynku usług audytorskich.

W dalszej części niniejszej oferty przedstawiamy szczegółowe prezentacje proponowanych przez nas usług oraz omawimy atuty współpracy z Grupą Gumułka.

Implementacja funkcjonowania i realizacja funkcji audytu wewnętrznego przez audytorów Grupy Gumułka.

W zakresie wdrożenia audytu wewnętrznego proponujemy pomoc w realizacji funkcji audytu wewnętrznego przez audytorów Grupy Gumułka.

Po przeprowadzonej analizie ryzyka dokonamy oceny relatywnego znaczenia i częstotliwości, z którą poszczególne obszary powinny być audytowane. Po ocenie potrzeb audytu przedstawimy roczny plan audytu, którego obowiązek przedstawienia wynika z Ustawy o finansach publicznych. Analiza ryzyka, zgodnie z ustawą będzie w szczególności brała pod uwagę zadania wynikające z planu działalności oraz szczegółowych wytycznych w sprawie audytu.

Stworzymy dostosowane indywidualnie dla Państwa działalności wszelkie dokumenty organizacyjne audytu, między innymi takie jak: kartę audytu wewnętrznego, podręcznik audytu, harmonogramy audytu.

Po dokonaniu wszelkich czynności organizacyjnych rozpoczniemy przeprowadzanie zadań audytowych, zarówno tych planowych, jak i doraźnych, czyli poza planem audytu. Każdorazowo, przed każdym zadaniem audytowym, indywidualnie ustalimy z Państwem Harmonogram Audytu, tak by w żadnym wypadku nie zakłócać normalnego funkcjonowania działalności jednostki; zaproponujemy także adekwatne narzędzia i metodologię. W trakcie realizacji zadania audytowego będą Państwo mieli wgląd do dokumentacji roboczej z audytu oraz przedstawimy raporty cząstkowe, tak aby byli Państwo na bieżąco informowani o wynikach i postępie prac.

Po zakończeniu każdego zadania audytowego otrzymają Państwo raport z audytu wewnętrznego badanych obszarów działalności wraz z rekomendacjami dla audytowanego obszaru.

Pod koniec roku otrzymają Państwo szczegółowe sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni w formie, zgodnie z zapisami Ustawy o finansach publicznych i rozporządzeń wykonawczych.

Od Państwa będziemy jedynie oczekiwali zaangażowania pracowników jednostki podczas wszystkich etapów realizacji zlecenia. Szczególnie istotne jest zaangażowanie najwyższego kierownictwa. Prawidłowe podejście i zaangażowanie najwyższych władz jednostki nada realizowanym działaniom odpowiednio wysoką rangę.

WZMOCNIENIE AUDYTU WEWNĘTRZNEGO PRZEZ SPECJALISTÓW Z GRUPY GUMUŁKA

W zakresie audytu wspomagającego proponujemy Państwu usługę polegającą na wzmocnieniu sił wdrożonego i funkcjonującego już w jednostce audytora wewnętrznego, co pozwala połączyć zalety audytów wewnętrznych prowadzonych własnymi siłami i siłami zewnętrznymi. Wśród możliwych rozwiązań podkreślić warto doradztwo i wsparcie eksperckie, które umożliwia realizację wskazanych zadań audytorskich.

Doradztwo i wsparcie eksperckie daje możliwość wspomożenia zatrudnionego audytora wewnętrznego poprzez specjalistów Grupy Gumułka, zarówno z dziedziny audytu wewnętrznego, jak i specyficznych dziedzin działalności (księgowość, informatyka, podatki itp.). Klientom daje to możliwość zmniejszenia kosztów własnej komórki audytu wewnętrznego przy jednoczesnym zapewnieniu jej wszechstronności i kompetencji.

Realizacja wskazanych zadań audytowych najczęściej występuje wówczas, gdy jednostka we własnym zakresie opracowuje plan audytów, jednakże nie jest możliwe, aby zrealizowała go sama w całości. Niemożliwość taka może wynikać zarówno ze skumulowania zadań audytowych, jak również z faktu, że w ramach audytu ocenione mają zostać takie obszary, których niezależna ocena dokonywana przez pracowników jednostki może nie być wskazana (np. naruszenie zasady obiektywizmu). W takim przypadku zlecenie na zewnątrz wskazanych zadań audytowych stanowi realną możliwość wykonania planu audytu i objęcia jego zakresem wszystkich istotnych funkcji Jednostki.

Grupa Gumułka przeprowadza badania i wykonuje przegląd sprawozdań finansowych zarówno według ustawy o rachunkowości, jak i standardów międzynarodowych (np. MSSF/MSR) oraz lokalnych (w tym US GAAP). Specjalizujemy się w pracach dla sektora prywatnego oraz publicznego.

Badanie sprawozdań finansowych naszych Klientów wymaga od nas nie tylko doświadczenia, szerokiej wiedzy i zaangażowania, ale przede wszystkim rzetelności i sumienności. Jednym z celów, jaki stawiamy sobie w codziennej pracy, jest udzielanie pomocy oraz wskazówek w ostatecznym sporządzeniu sprawozdania, aby oddawało ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji majątkowej i finansowej Jednostki. Dodatkowo wskazujemy także obszary podwyższonego ryzyka, co ma bezpośredni wpływ na prowadzenie przez naszych Klientów działalności nastawionej na sukces.

Badania, przeglądy oraz inne usługi poświadczające przeprowadzamy stosownie do Krajowych Standardów Rewizji Finansowej  ustalonych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów, zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej uchwalonymi przez Międzynarodową Federację Księgowych.

Usługi dotyczące badań sprawozdań finansowych obejmują w szczególności:

  • Badanie i przeglądy sprawozdań finansowych zgodnie z polskimi zasadami rachunkowości,
  • Badanie sprawozdań finansowych i pakietów konsolidacyjnych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF/MSR), standardami US GAAP oraz innymi standardami lokalnymi,
  • Wsparcie w procesie wprowadzania papierów wartościowych do publicznego obrotu oraz w podziałach i połączeniach jednostek,
  • Badania zgodnie ze standardami US GAAS i standardami rewizji finansowej określonymi przez Radę Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych (PCAOB),
  • Badania due diligence.