Przedmiot zamówienia obejmuje opracowanie raportu końcowego wraz z wnioskami, prognozą i rekomendacjami, przede wszystkim na podstawie wyników badań dostarczonych przez klienta.

Istnieje możliwość załączenia do opracowanego raportu recenzji ekspertów zewnętrznych, a także przygotowanie prezentacji multimedialnej i przedstawienie wyników badań podczas spotkania lub konferencji podsumowującej.

Oferujemy naszym klientom usługę polegającą na wyznaczeniu nowych kierunków rozwoju z uwzględnieniem istniejących tendencji rynkowych. Aby skutecznie konkurować na rynku i osiągnąć trwały rozwój przedsiębiorstwa, potrzebne są jasne cele oraz sprecyzowana ścieżka ich osiągnięcia. Specjaliści Grupy Gumułka posiadają wiedzę ekspercką na temat tworzenia strategii rozwoju, którą nabyli poprzez analizę następujących obszarów:

  • specyfika funkcjonowania firmy,
  • zasoby rzeczowe, finansowe i ludzkie,
  • otoczenie polityczno-prawne,
  • otoczenie ekonomiczne, technologiczne,
  • otoczenie społeczno-kulturowe,
  • otoczenie konkurencyjne.

Główne etapy realizacji zlecenia:

  • analiza strategiczna,
  • wybór strategii,
  • zapis strategii,
  • przygotowanie długoterminowych i krótkoterminowych celów i zadań strategicznych,
  • biznes plan,
  • wdrożenie strategii.

Przygotowanie strategii pozwoli:

  • rozpoznać wyłaniające się trendy,
  • przygotować firmę na sytuacje nieprzewidywalne, ochronić przed negatywnymi skutkami szybko pojawiających się zmian na rynku,
  • wypracować trwałe przewagi konkurencyjne, co wzmocni pozycję rynkową przedsiębiorstwa.

Kiedy warto pomyśleć o sporządzeniu strategii rozwoju? Odpowiedzi na to pytanie jest kilka:

  • zawsze, nawet w przypadku dobrej kondycji firmy,
  • kiedy zmniejszy się dynamika przychodów,
  • przed wejściem na nowe rynki lub wprowadzeniem nowych usług, produktów,
  • przed podjęciem decyzji inwestycyjnych, które będą miały wpływ na rozwój firmy,
  • kiedy zaistnieje konieczność wprowadzenia zmian (np. zmiana formy prawnej, itp.).

Dokonana analiza strategiczna pozwala wyodrębnić mocne i słabe strony klienta oraz spodziewane korzyści wynikające z wprowadzenia sugerowanych zmian.

Oferujemy naszym klientom usługę polegającą na wyznaczeniu nowych kierunków rozwoju z uwzględnieniem istniejących tendencji rynkowych. Aby skutecznie konkurować na rynku, osiągnąć trwały rozwój regionu, branży, sektora gospodarki, potrzebne są jasne cele oraz sprecyzowana ścieżka ich osiągnięcia. Specjaliści Grupy Gumułka posiadają wiedzę ekspercką na temat przeprowadzenia działania strategii rozwoju, którą nabyli, analizując następujące obszary:

  • wizja rozwoju danego sektora gospodarki z uwzględnieniem takich elementów, jak zrównoważony rozwój, zwiększenie konkurencyjności, wzrost zatrudnienia, poprawę jakości życia, efekty socjo-kulturalne itp.
  • warunki „brzegowe” zdefiniowane przez uczestników grupy roboczej, powołanych dodatkowo ekspertów i istotnych „graczy” z poza projektu,
  • benchmarking polegający na dokonaniu przeglądu i analizie projektów foresight zrealizowanych w danym zakresie w innych krajach,
  • studium lokalne – przegląd i analiza aktualnych technologii, rynku, uwarunkowań politycznych i ekonomicznych, powiązań z innymi sektorami.

 

Metody przeprowadzenia foresight

Metoda Delphi
Metoda Delphi polega na przeprowadzeniu kilkukrotnego ankietowania wybranej grupy ekspertów, którzy nie mogą się ze sobą w tej sprawie komunikować i naradzać. Eksperci powinni posiadać dużą wiedzę merytoryczną i doświadczenie w tematyce będącej przedmiotem ankiet, ale jednocześnie także szeroki ogląd i doświadczenia w zakresie „oddziaływania” badanej dziedziny z szeroko rozumianym otoczeniem. Eksperci są anonimowi. Każdy z nich uzasadnia przedstawione wyniki. Po zebraniu wyników i przeprowadzeniu ich analizy prowadzący projekt przygotowuje kolejną wersję ankiety – zawężającą i uściślającą obszar działania - i rozsyła ją ponownie do tych samych ekspertów. Cykl ten jest powtarzany kilkakrotnie, aż do wypracowania pewnej zgody pomiędzy ekspertami, dostatecznego zawężenia priorytetów i utworzenia spójnego obrazu rozwoju danej dziedziny.

Metoda krzyżowej analizy wpływów
Polega ona na skonstruowaniu macierzy wpływów (crossimpact-matrix), w której w poziomych rzędach przedstawione są analizowane trendy (np. dynamiczny rozwój wykorzystania biopaliw), a w pionowych kolumnach wpisywane wydarzenia, jakie mogą ewentualnie wystąpić w analizowanym okresie (np. rozwój technologii ogniw paliwowych, gwałtowny wzrost ceny ropy, spadek liczby ludności, itp.). W miejscach przecięć kolumn z rzędami opisywane są na przykład: ocena prawdopodobieństwa zaistnienia danego zdarzenia i spodziewany efekt interakcji. Analiza macierzy stanowi istotna pomoc przy konstruowaniu ostatecznego scenariusza.

Drzewo odniesień
Metoda polegająca na graficznym przedstawieniu powiązań pomiędzy badanymi technologiami a czynnikami mającymi wpływ na ich rozwój oraz ewentualnymi barierami i sposobami ich pokonywania. Metoda ta jest niezwykle przydatna zarówno na etapie planowania projektu, jak i jego realizacji

Rodzaje projektów foresight

Foresight regionalny
Foresight regionalny jest definiowany jako systematyczny, kolegialny proces zbierania informacji o przyszłości i na tej podstawie budowania średnio i długoterminowej wizji rozwojowej regionu umożliwiającej podejmowanie bieżących decyzji i mobilizowanie wspólnych działań. Foresight regionalny łączy kluczowe czynniki zmian i zmienne źródła wiedzy w taki sposób, żeby rozwijać przyszłe wizje strategiczne.

Foresight technologiczny
Według definicji podanej przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Foresight jest procesem kreowania kultury myślenia społeczeństwa o przyszłości, w którym zarówno naukowcy oraz inżynierowie, jak i przedstawiciele przemysłu i pracownicy administracji publicznej biorą udział w wyznaczaniu strategicznych kierunków rozwoju badań i rozwoju technologii w celu przysporzenia jak największych korzyści ekonomicznych oraz społecznych w gospodarce. Uczestniczący w projektowaniu foresight ustalają priorytetowe kierunki badań, wspólnie tworząc wizję przyszłych osiągnięć. Poza celami doraźnymi (zbudowanie scenariuszy) foresight ma więc jeszcze istotne znaczenie dla zaspokajania zapotrzebowania na know-how naukowe, biznesowe i kulturowe, co ma podstawowe znaczenie na przykład dla polityki inwestycyjnej państwa w sferze badawczo-rozwojowej.

Usługa monitoringu to proces systematycznego zbierania, raportowania i interpretowania danych (wiarygodnych informacji finansowych i statystycznych). Opisuje ona postęp i efekty projektu (działania, programu) i ma na celu zapewnienie zgodności realizacji projektu (działania, programu) z wcześniejszymi założeniami realizacji.

Przewidziana do realizacji usługa monitoringu będzie przeprowadzona wg następującego algorytmu postępowania i metodologii:

ETAP I
Przygotowanie planu monitoringu w zakresie:

  • zbierania danych - zakres ten obejmuje:
    • listę wykorzystywanych wskaźników,
    • określenie źródeł danych,
    • metody zbierania danych z podziałem na pierwotne (ankiety) i wtórne (sprawozdania), 
    • częstotliwość i harmonogram zbierania danych,
    • określenie osób odpowiedzialnych za zebranie i przekazanie danych zgodnie z ustaleniami.
  • analizy danych - zakres ten obejmuje:
    • porównanie danych cząstkowych,
    • porównanie bieżącej realizacji poszczególnych działań,
    • analizę powiązań pomiędzy wskaźnikami.
  • sporządzenia raportów, które będą sporządzane kwartalnie.



ETAP II
Zbieranie danych i informacji o projekcie. Obejmuje następujący zakres:

  • badanie zdolności organizacyjnej i trwałości struktury,
  • prowadzenie działalności pod kątem zgodności z regulacjami prawnymi,
  • problemy i bariery w bieżącej działalności.

Realizacja Etapu II będzie przebiegać w sposób ciągły w okresie realizacji umowy.

 

Etap III

Celem przygotowanego raportu I jest ustalenie stopnia zgodności działalności z założeniami projektu oraz obowiązującymi aktami prawnymi.

Raport obejmować będzie:

  • ocenę wyników,
  • identyfikację odchyleń,
  • analizę przyczyn,
  • planowanie działań korygujących,
  • planowanie działań zapobiegawczych.

Celem raportu III będzie całościowe przedstawienie wyników monitoringu.

Dodatkowo, celem zapewnienia właściwego przepływu informacji pomiędzy Zamawiającym i Wykonawcą, zakłada się pozostałe formy komunikacji, w tym:

  • sprawozdania bieżące z monitoringu,
  • spotkanie robocze – zgodnie z harmonogramem,
  • spotkania niezaplanowane (w przypadku wystąpienia istotnych okoliczności uzasadniających).


Działania te przyczynią się do uzyskania wiedzy niezbędnej do oceny problematyki stosowania rozwiązań zawartych w dokumentacji konkursowej projektu.

Usługa obejmuje przygotowanie Studium Wykonalności będącego kluczowym załącznikiem wymaganym podczas procedury ubiegania się o środki pomocowe, zarówno dla projektów realizowanych w trybie indywidualnym, trybie konkursowym, jak również w trybie systemowym.

Studium wykonalności w procedurze aplikacyjnej ma dostarczyć szczegółowej informacji na temat inwestycji zaplanowanej do realizacji.

W ramach realizacji usługi zespół fachowców zanalizuje pomysł i pomoże wybrać konkretne rozwiązanie wg poniższego algorytmu:

  • zebrania danych o otoczeniu projektu (instytucjonalnym, społecznym, politycznym, gospodarczym),
  • ustalenia technicznych możliwości osiągnięcia projektu,
  • przygotowania montażu finansowego,
  • analizy zasobów materialnych i ludzkich,
  • stworzenia kilku wariantów rozwiązań,
  • zbadania wykonalności koncepcji ze względu na postawiony cel,
  • analizy i dokonania wyboru konkretnego rozwiązania.


Studium Wykonalności jest przygotowywane każdorazowo w oparciu o aktualne wytyczne. Standardowo zawiera następujące elementy: opis i charakterystykę przedsięwzięcia oraz cel przedsięwzięcia, do którego wlicza się: oddziaływanie, wskaźniki produktu i rezultatu, analizę otoczenia społeczno – gospodarczego przedsięwzięcia, analizę instytucjonalną, analizę techniczną i technologiczną, analizę finansową, analizę ekonomiczną, analizę wrażliwości i ryzyka, analizę oddziaływania na środowisko, wnioski i wskazanie wariantu preferowanego.

Opierając się na wieloletnim doświadczeniu w przygotowywaniu studiów wykonalności (w ramach programów operacyjnych PO IiŚ, PO IG, RPO), jesteśmy gwarantem terminowego i rzetelnego zrealizowania usługi.

Usługa rozliczania projektu jest jednym z podstawowych obowiązków beneficjentów realizujących projekty współfinansowane ze środków UE. Polega na rozliczaniu otrzymanej dotacji w formie zaliczki lub po realizacji projektu.


Usługa obejmuje przygotowanie:

Wniosków beneficjenta o płatność (a wiec dokument, w którym opisywane są wszystkie wydatki w ramach projektu, jak również wskazywany jest stan jego realizacji) - wnioski takie powinny być składane co najmniej raz na kwartał i jednocześnie nie częściej niż raz w miesiącu.

Do wypełnienia wniosków o płatność służy specjalna aplikacja o nazwie Generator Wniosków Płatniczych (GWP), którą instaluje się na komputerze. Jednym z kluczowych elementów wniosku o płatność jest lista (zestawienie) dokumentów potwierdzających wydatki (faktury, rachunki, listy płac itp.), wydruk z systemu księgowego. Oprócz danych finansowych opisujących stan zaawansowania wydatków w ramach projektu, dużą cześć wniosku zajmuje opis zrealizowanych w danym okresie działań oraz plan na następny okres.

Ważnym elementem usługi jest:

  • ustalanie kwalifikowalności wydatków,
  • sprawdzenie poprawności merytorycznej i formalno-rachunkowej,
  • sporządzanie harmonogramów,
  • nadzór nad kompletowaniem załączników.

Usługa doradztwa w zakresie funduszy unijnych ma na celu odpowiedź na pytanie, czy przedstawiony pomysł jest możliwy do współfinansowania ze środków pomocowych UE. Firma nasza na podstawie analizy danych oraz rozmów z przedstawicielami wnioskodawcy przygotuje opracowanie mające odpowiedzieć między innymi na następujące pytania:

  • Czy firma ma możliwość pozyskania środków pomocowych UE z przeznaczeniem na inwestycje?
  • Jaki jest harmonogram konkursów?
  • Jakie inwestycje można współfinansować?
  • Jakie warunki należy spełnić, aby było to możliwe?

Jednocześnie wskazujemy wybór najlepszego źródła finansowania inwestycji oraz udzielimy pomocy w tworzeniu logiki projektu w celu zwiększenia szans na pozyskanie finansowania z UE. Przeprowadzimy również analizę potencjału aplikacyjnego wnioskodawcy oraz wskażemy zagrożenia wynikające z procedury realizacji projektu.

Nasi eksperci, którzy na co dzień przygotowują dokumentacje aplikacyjną są merytoryczne przygotowani na trudne pytania przyszłych beneficjentów ubiegających się o finansowanie zewnętrze w tym również w ramach funduszy unijnych. Naszym celem nie jest otrzymanie zlecenia na pisanie wniosku lecz doprowadzenie do skutecznego pozyskania przez klienta środków finansowych. Konstrukcja usługi polega więc na analizie pomysłu pod kątem możliwości finasowania inwestycji. Nasze doświadczenie wskazuje, że większość zaprezentowanych pomysłów nie wpisuje się bezpośrednia w cele dostępnych Programów Operacyjnych. Proponowana usługa ma na celu postawienie diagnozy co możliwości pozyskania kapitału, co w przypadku oceny negatywnej powoduje wymierne korzyści dla beneficjenta w postaci oszczędności pieniędzy, pracy i czasu.

Usługa obejmuje przygotowanie wniosku aplikacyjnego będącego kluczowym dokumentem wymaganym do wypełnienia podczas procedury ubiegania się o środki pomocowe.

W przypadku wniosku o dofinansowanie szczególnie ważne jest precyzyjne wypełnienie jego wszystkich pól zgodnie z obowiązującymi standardami (instrukcje wypełnienia, dokumenty programowe, pozostałe akty prawne). Ocena projektów dokonywana jest wieloetapowo i opiera się na analizie wniosku o dofinansowanie, który w przypadku umieszczenia projektu na liście rankingowej staje się podstawowym załącznikiem umowy o dofinansowanie.

Opierając się na wieloletnim doświadczeniu w przygotowywaniu wniosków z funduszy EFRR i EFS (w ramach programów operacyjnych: PO WER, PO IiŚ, PO IR, PO EWT, PROW, RPO) jesteśmy gwarantem terminowego oraz rzetelnego zrealizowania usługi. Będąc świadomym własnych kompetencji oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, wynagrodzenie za w/w usługę otrzymujemy po przejściu oceny formalnej.

Jak istotne jest poprawne wypełnienie wniosku, świadczy skomplikowany proces oceny projektów przedstawiony poniżej.

Pozytywna ocena formalna wniosku pozwala na zakwalifikowanie go do oceny merytorycznej. Ocena merytoryczna przeprowadzana jest metodą „zero-jedynkową” w części obligatoryjnej (kryteria dostępu, których niespełnienie skutkuje odrzuceniem wniosku) oraz metodą punktową w części fakultatywnej.

Kryteria merytoryczne fakultatywne to kryteria, których projekt nie musi spełniać, ale to właśnie za nie beneficjent może otrzymać najwięcej punktów. Ocena tych kryteriów jest oceną punktową, przy czym maksymalna ilość punktów, którą można otrzymać, różni się w zależności od działania. Suma punktów przyznanych danemu wnioskowi pozwala na umieszczenie go na odpowiednim miejscu listy rankingowej.